https://www.senzorvzduchu.cz/wp-content/uploads/2023/09/senzor-sergio.webp

Analýza 21 jízd Sergio magistrála Praha

by Senzor Leave a Comment

V průběhu srpna a září sledujeme @sergiowct  pomocí senzoru vzduchu a data průběžně analyzujeme. Analyzovali jsme celkem 21 jízd magistrálou od 2.8. do 14.9.2023. Co jsme zjistili?

  •  cestu Vltavská – Pankrác zvládá Sergio průměrně za 14 minut
  • maximum naměřených částic PM10: 158 µg/m3 dne 17.8.
  • maximum naměřených částic PM2,5: 134 µg/m3 dne 17.8.
  • maximum hluku 105,8 dBA – Hlávkův most
  • místa s největšími koncentracemi: I.P.Pavlova, Mezibranská, Sokolská, Legerova – prakticky při každé jízdě

    data jízd na magistrále

v návaznosti na naše měření můžeme prohlásit:

  • v maximech PM2,5 dýchá Sergio průměrně 8x horší vzduch než je v okolí ALEGA
  •  průměrně dýchá Sergio 2x horší vzduch než u ALEGA
    (ALEGA oficiální měřící stanice kvality ovzduší v ulici Legerova s opakovaně nejhorším vzduchem v ČR)

Výsledky z amatérského senzoru porovnáváme s hodnotami z oficiální stanice ALEGA z toho důvodu, že znečištění částicemi je logicky každý den jiné. Jak si amatérský senzor vede? Průběhy křivek jsou docela srovnatelné.

Porovnání průměrných hodnot amatérského senzoru s oficiální stanicí ALEGA

Zbývá upozornit, že s amatérským senzorem jsme schopni naměřit pouze pomyslnou špičku ledovce, opravdové nebezpečí se skrývá v částicích ještě menších než naše nejmenší 2,5 µm. Platí jednoduchá poučka: čím je částice menší, tím snáze proniká hlouběji do těla a tam škodí.

Pro zjištění stavu ovzduší je potřeba dlouhodobá analýza s porovnáním s oficiálními zdroji, jednou se projet se senzorem na kole nestačí. Data budeme sbírat i nadále a průběžně analyzovat. Sledujete naše stránky pro další informace.

Senzor je Almabike založený na systému SmartCitizenKit . Měří teplotu vzduchu, GPS, relativní vlhkost, úroveň hluku, okolní světlo, barometrický tlak, ekvivalentní oxid uhličitý, těkavé organické sloučeniny, pevné částice PM 1 / 2,5 / 10. buff.ly/3sQKqhe

Toto by Vás v žádném případě nemělo odradit od jízdy v centru města na kole, ba naopak: Sergio stráví na cestě pouze 1/2 hodiny denně a na kole jede výš, což se u aut v zácpě nedá říci.  Navíc zplodiny z aut jdou ventilací nízko u silnice z auta před Vámi, kde jsou exhalace nejvyšší, přímo do kabiny, kde navíc často zůstávají.

 

SenzorAnalýza 21 jízd Sergio magistrála Praha